TOP www.trafic.ro

sâmbătă, 20 ianuarie 2018

Canada - Zbor peste ocean - 1

   - 1 -

   Uriașul dragon de aluminiu, avionul Boeing, străpunse pânza alburie a norilor, reducând viteza și altitudinea. Prin hubloul dublu întrezăream pentru prima dată teritoriile majestății sale, regina Angliei, din nordul continentului american. Survolăm regiunea Ontario, nume a cărui origine este irocheză și înseamnă ”lac frumos”. Aeroportul Pearson, de la periferia Toronto-ului absorbea ca într-un malaxor gigantic, o multitudine de nații. Identitatea mea neaoș românească era rătăcită între grupuri compacte de chinezi și cetățeni de origine arabă. Râuri de gene se amestecau spre a se revărsa pe fertilele câmpii din jurul Marilor lacuri: Superior, Michigan, Ontario, Huron și Erie.
   ”Welcome to Canada, Sir!”, îmi zâmbi o vameșă cu tenul măsliniu și irizări ale ochilor din apele Gangelui. Urmează un tir de întrebări extrase din formularele ce le completasem în aplicația pentru viză. Răspund punctual, cu puternicul meu accent românesc (sora mea îmi spune că e apropiat de cel francez). Încă un punct de control, îmi recuperez valiza în care încercasem să încapsulez o parte din aromele și miresmele României și pășesc prin ușile ce se deschid larg.
    ”Welcome to Canada, Mihai!”, mă întâmpină o pancartă viu colorată și zâmbetul nepoțicii mele, S. Aproape zece ani, în care cordonul ombilical dintre mine și sora mea a fost doar firul telefonului, pozele împărtășite prin e-mail și convorbirile prin Skype. Timpul regăsirii a venit, vom modela noi amintiri și le vom depune undeva, în sertarul memoriei colective.
   Unul dintre cei mai prolifici scriitori canadieni este Michael Ondaatje, născut în Sri Lanka, în 1942. Romanul său, ”Pacientul englez” a câștigat prestigiosul premiu Booker și a fost ecranizat cu același titlu in 1996, in regia lui Anthony Minghella, cu Ralph Fiennes si Kristin Scott Thomas in rolurile principale.Filmul a primit nu mai puțin de 9 premii Oscar.“ Intodeauna și-a dorit cuvinte, le iubea, crescuse printre ele. Cuvintele îi dădeau claritate, îi ofereau o logică, un tipar. Pe când eu simțeam că vorbele îndoaie emoțiile ca pe niște nuiele înmuiate în apă.” – un citat din roman, o metaforă puternică despre forța subtilă a cuvintelor.
   Se lasă noaptea și obosit, după opt ore de zbor transatlantic și încă două ore de la Cluj la Varșovia, iau primul contact cu spiritul canadian ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu