- 8 -
În clipele de liniște citesc o carte ”Haiku Mind”, cu 108 de Haiku-uri pentru a cultiva conștiința de sine și pentru a ne deschide inima, comentate de Patricia Donegan, poetă și studentă a lui Allen Ginsberg, Chogyam Trungpa și Seishi Yamaguchi. Meditația Zen, contemplația – mjloace folosite de maeștri budhiști pentru a obține iluminarea. Șirul de reîncarnări , totul având ca finalitate eliberarea din acest ciclu. Iată în milenara religie orientală, ni se oferă un infinit de șanse, concept văzut de monahii ortodocși ca o înșelare demonică, căci în tradiția creștină răsăriteană, avem o singură viață, un singur examen la capătul căruia putem obține mântuirea, în funcție de faptele și credința noastră. La capătul acestor probe inițiatice: Nirvana sau Raiul, starea de beatitudine perfectă, absolută. Reîncarnările pot fi și regresive, din om în furnică sau smochin. La fel opusul Raiului este Iadul, starea de damnare veșnică a îngerilor căzuți. La Dante Aligheri, în ”Divina Comedie”, există trei nivele și posibilități mai multe de ascensiune: Infern, Purgatoriu, Paradis.
Teoria managementului terorii – sau Terror Management Theory (TMT), a fost elaborată în 1986 de psihologii americani Jeff Greenberg, Tom Pyszczynski şi Sheldon Solomon pornind de la scrierile lui Ernest Becker, un antropolog american laureat în 1974 cu premiul Pulitzer pentru cartea „The Denial of Death”.
Omul deține conștiința de sine, implicit și conștientizarea morții, frica de moarte având un efect potențial paralizant. Oamenii au găsit în mod inconștient o metodă de a depăși această temere, dezvoltând un set de credințe despre realitate, împărtășite de mai mulți indivizi, ce oferă senzația că universul are un sens și oferă posibilitatea nemuririi.
Una dintre aceste ”ficțiuni împărtășite” este credința în înviere și în sufletul etern. Neuroștiințele susțin că existența sufletului este improbabilă. Îmi rezerv dreptul de a crede, totuși într-o conștiința universală, prea perfectă este geometria lumii, de la cea mai mică celulă, până la mecanismul complicat al astrelor. E ca și cum un gând cosmic a conceput toată această arhitectură și o forță, o energie subtilă o susține.
Revenind la ”Haiku Mind”, cartea conține o selecție din cei trei maeștri : Matsuo Baso, Yosa Buson și Kobayashi Issa, dar și poeți americani, inclusiv o surpriză plăcută, poetul și pictorul român Ion Codrescu:
”When the spade turns
The soil in our garden –
How different...”
Haiku este o foarte scurtă de poezie japoneză care conține 17 silabe în trei versuri (5-7-5). Haiku-urile trebuie să conțină cel puțin o imagine sau un cuvânt care să exprime anotimpul (kigo) în care acesta a fost scris.
Haibun este o combinație între proză și haiku, adesea autobiografică sau sub forma unui jurnal de călătorie.
Haiga este un stil de pictură japoneză bazat pe estetica unui hakai și de obicei conținând și un haiku. Azi artiștii haiga combină haiku cu picturi sau fotografii.
Kuhi constă în cioplirea unui haiku faimos pe o stâncă naturală.
Sub impactul acestei lecturi revigorante pentru spirit, concep un nou poem contemplativ.
HAIKU WAY
Singurătatea unui albatros,
Captată în emoția unui haiku,
Frumusețea efemeră a florii de cireș,
Clipa în care eul se așează în matcă
Adiere de vânt în căușul palmelor,
Călători, rătăcim prin viață,
Tovarăși ni-s ființele ce ne înconjoară,
Destinația e acum, când floarea se deschide,
Își răspândește parfumul ei suav,
Acum, când fructul pîrguit fură foc din soare,
Acum,când sâmburele încolțește
a copac din nou.
Înaintăm în timp, sau timpul curge-n noi?
Un om, un cămin și lumea necuprinsă,
Un cireș prin rădăcina căruia urcă viața,
Ca un fluviu, în note verzi de clorofilă,
Simfonie vegetală sub bagheta soarelui, o rază.
La umbra lui o stâncă
Cu singurătatea încrustată în cochilia unui melc,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu