TOP www.trafic.ro

miercuri, 7 februarie 2018

Canada - Zbor peste ocean - 14

- 14 -

    Punte peste ani, peste ocean, ”pod de cuvinte”, în anticiparea Paștelui 2017, o întâlnire de taină cu scriitorul Alexandru Cetățeanu, director si redactor-șef al revistei Destine Literare, initial programată la Săcărâmb sau poate în ”peștera cu balcon” a poetului Eugen Evu. Alexandru Cetățeanu călătorește special din Canada în Hunedoara pentru a se întâlni cu domnul Eugen Evu. Onorat să fiu invitat la această întâlnire neoficială, de suflet, alături de puținii oameni care au rămas alături de poet în ceasurile grele ale bătrâneții ( Ionuț Copil, Liviu Popa, Dumitru Tâlvescu). 28 martie 2017 .. dimineața îmi scrie Eugen:
”Alex încă nu dă semn , e probabil la Londra și apoi Toronto Paștele cad în 17 aprilie...De la Chișinău, trece dincoace la Iași, apoi vine încoace de unde se pare va pleca joia după Paște, spre București. Când am detalii, vă anunț prin mail si telefonic, ca să nu vă afecteze propriile probleme. ******************
     Dragi confrați Îmi cer scuze pt confuzie, cu atâta stres și starea sănătății mele și a familiei. Dintre cei puțini ai echipei..., mă bucur egal dacă mă vizitați să ne vedem de-ale noastre culturale. Deoarece Alex va edita tot pe spezele lui în curând și un al doilea volum stil almanah- puzzle, ca și Peștera vol I, vă îndemn să aveți material rezervat spre a i-l da pe stick, când vine și a spus el într-un e mail că îl va prelua.Tema liberă, ideea comunicării românilor din țara și diaspore, fără angajament polemic politicianist, ci gândindu-ne la ideea re-unirii, albaiuliană ca să zic așa. Nu îmi arog, dragi prieteni, rolul de director de conștiințe.”
   Cine este Alexandru Cetățeanu? Iată un fragment din Destine Literare (nov. – dec. 2016) care îl definește: ”Nu este uşor să trăieşti în «două lumi». De multe ori mă întreb - cum de am plecat din România anilor ‘84, oricât de rău era – şi de tot atâtea ori mă apucă tristeţea. Am îmbătrânit? Unde era oare mai bine? «Aş pleca şi aş pleca/ un‘să plec din Țara mea,/ drumul paşii nu mi-i vrea…» - aşa se frământă marele poet prieten Cezar Ivănescu într-o poezie, nu îmi mai amintesc de unde o ştiu, poate că mi-a spus-o chiar el. Iar eu spuneam în poezia «Acolo»: ―…Să mă-mpart în două-aş vrea-/Unde-i oare ţara mea?...‖ «De acolo, sunt aici./De aici, rămân acolo, /Împărțit în două țări/ Între două depărtări.» . Este dilema emigrantului cu dragoste de Țară . La un moment dat în viaţă nu te mai interesează «pâinea bună sau... rea » nici la propriu, nici la figurat, ci te interesează viaţa sufletului – care nicăieri nu este mai bună decât acolo unde ai văzut pentru prima dată lumina zilei! Lui Î.P.S. Bartolomeu Valeriu Anania i s-a propus să rămână în Canada – mi-a spus asta părintele Petre Popescu, un mare patriot român, mare anticomunist... şi nu a rămas. De câte ori mă duceam la Cluj (exceptând ultima oară, când era bolnav) unchiul Valeriu (cum îi ziceau nepoţii Lui Veronica şi Valeriu – vecinii și prietenii mei în copilărie, ba chiar şi eu) lăsa treburile de la mănăstirea Nicula şi venea cu bucurie să mă întâlnească. Odată l-am întrebat de ce nu a dat curs invitaţiei de a rămâne la Montreal şi mi-a răspuns cam aşa (spun din memorie) : - Nică- ieri în lume pământul nu îţi ţine mai bine de cald decât în Țara ta! Nu voi uita niciodată cu câtă convingere mi-a spus aceste vorbe . Am colindat lumea « în lung şi în lat » dar parcă nicăieri nu mă simt mai bine ca în România, mai ales în primele zile când ajung…acasă. După un timp petrecut în România, mă întristez şi parcă îmi vine să plec spre Canada… încă nu ştiu bine ce fenomen se întâmplă. Tot aşa îmi spunea şi poetul Florin Iaru – nu l-am mai întâlnit de multă vreme! ”
   Scriitori canadieni celebri: Margaret Atwood (scrie atât memorii și non-ficțiune creative, dar și ficțiune speculative. Științifică, distopică.), Yann Martel (Autorul romanului de aventuri fantasy ”Viața lui Pi” despre un băiețel indian care-și explorează propria spiritualitate, în timp ce este naufragiat într-o barcă de salvare alături de diferite animale. Relativitatea adevărului, viața ca o poveste…), Alice Munro (distinsă cu premiul Nobel în 2013 ca ”maestră a nuvelei contemporane”), Robert Munsch (unul dintre cei mai faimoși autori canadieni pentru copii), Douglas Coupland
(autorul bestsellerului “Generation X: Tales for an Accelerated Culture”. În present lucrează la un alt roman “Generation A” și la o biografie a filozofului canadian Marshall McLuhan).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu